Allereerst even een beetje uitleg over wat een mountainbike specifiek cross country maakt (ofwel XC). Specifiek voor XC is dat deze fietsen gericht zijn op snelheid. Naast gewicht bepaalt een meer agressieve geometrie het stuurgedrag. Doordat je op een XC meer voorover zit, win je niet alleen aan aerodynamica. De meer agressieve zithouding maakt dat je extra snel door de bocht kunt sturen zonder dat je snelheid hoeft te verliezen. Crosscountry mountainbikes zijn er zowel als hardtail als full suspension. Hieronder meer toelichting op de verschillen.

Een XC hardtail (vertaald: harde staart) heeft alleen een geveerde voorvork en is voor een brede doelgroep geschikt. Of je nu een enthousiaste beginner bent, een ervaren rot of wedstrijden rijdt, een XC (cross country) hardtail is zo veelzijdig dat je er alle kanten mee op kunt. Zeker op de Nederlandse snelle parcoursen zul je veel plezier beleven op een hardtail. Een ander voordeel van een hardtail is de stijfheid, wat betekent dat al je vermogen direct richting de pedalen gaat.  Dit is zowel in de acceleratie als in de klim een groot voordeel.

Daarentegen moet je er bij een hardtail wel rekening mee houden dat je met je eigen lichaam meer schokken moet opvangen. Dit kan weer enigszins ten koste gaan van je snelheid.

Kortom; met een hardtail kies je voor veelzijdigheid, stijfheid, snelheid en brede inzetbaarheid.

Hoewel hardtails in alle prijsklassen verkrijgbaar zijn, is een hardtail over het algemeen iets goedkoper, alleen al omdat je qua onderhoud minder kwijt bent.

Ga je voor het wat ruwere terrein en laat je liever je fiets als je lichaam de klappen opvangen, dan is een full suspension een goede optie. Zeker als je gaat voor de wat langere afstanden zul je blij zijn met je fully.

Oneffenheden worden weg gefilterd door je achterdemper, zodat jij gewoon op je zadel kunt blijven zitten, dus druk houdt op je achterwiel en snelheid vast kunt houden. Met andere woorden, een fully staat voor controle en comfort, tractie en niet te vergeten fun!

Het mooie is dat tegenwoordig veel full suspensions zijn voorzien van een lock-out. Hiermee kun je de achtervering blokkeren. Wel zo prettig in een klimmetje of als je je maat er uit wilt sprinten.

Voorraad

Bekijk onze actuele voorraad

Contact

Neem contact met ons op voor meer informatie

Winkelwagen
Scroll naar boven