Op de mountainbike is het al jaren de standaard en bij de racefiets ga je het steeds meer zien, de schijfrem. De één wil niets anders meer als remsysteem op zijn fiets. De ander verlangt nog graag naar de velgremmen.
De meeste mensen hebben een haat liefde verhouding met de schijfrem. Hij remt waanzinnig goed in alle omstandigheden, je kunt het hele jaar door mooie carbon wielen rijden ook in de Alpen. Maar dat aanlopen wat ze soms kunnen doen, om nog maar niet te beginnen over het piepen wat ze kunnen doen als ze nat zijn of verglaasd/vettig zijn.
veel piepend lawaai tijdens het remmen
Belangrijk is dan om goed voor je remmen te zorgen. De vraag is nu hoe doe je dit? Het beste is om er zo min mogelijk aan te komen. Vaak is het vuil er afspoelen met water al voldoende, je zult dan aan het begin van je volgende rit wat zand horen draaien. Maar dat is zo weer weg. Verder is het zaak dat er geen smeermiddelen of vet op de schijf kunnen komen, dit zorgt voor een verglazing van de schijven. Dit heeft negatieve gevolgen voor de prestaties en zorgt voor veel piepend lawaai tijdens het remmen (de zogeheten schreeuwende rem :o). Spuit dus ook je cassette niet af in de richting van de schijf, hierdoor kunnen er sputters smeermiddel op de schijf komen. Raak de schijf ook zo min mogelijk met de handen aan. Vettige handen kunnen al piepende remmen veroorzaken.
Mochten je blokken piepen door vervuiling kun je deze goed ontvetten en licht opschuren, tevens de schijf goed ontvetten. Meestal verhelpt dit het probleem. Als de blokken erg zijn vervuild en de vervuiling is diep in de blokken getrokken dan is alleen vervangen nog een optie.
Wanneer moet je nu je blokken vervangen? Je kunt door de remklauw heen kijken hoeveel remvoering je nog hebt, bij twijfel kun je de remblokken even demonteren. Als de remvoering dunner is dan een bankpasje is het aan te raden deze te vervangen voor nieuwe blokken.
belangrijkste onderdeel van de schijfrem is het inremmen
Het laatste en misschien wel het belangrijkste onderdeel van de remschijf is het inremmen van de blokken. Als de blokken nieuw zijn, moeten ze een keer inbranden op de schijf waar ze mee gaan samenwerken. De blokken worden dan 1 met de schijf en de blokken verharden voor een deel. Hierdoor gaan ze beter remmen, minder piepen en minder slijten.
Hieronder staan 3 video's. De eerste laat zien hoe je de slijtage van je blokken kunt controleren, de tweede laat zien hoe je nieuw blokken kunt monteren. De derde laat zien hoe je de remblokken goed kunt inremmen.
beste en meest betrouwbare remsysteem
Volg je alle bovenstaande stappen dan zijn wij er van overtuigd dat de schijfrem het beste en meest betrouwbare remsysteem is wat je op je racefiets of mountainbike kunt monteren. Mocht je vragen hebben of je niet zelf met je remmen willen sleutelen? Dan kun je altijd hiervoor een afspraak bij ons in de werkplaats inplannen. Of even binnenstappen met je vraag!