Shimano start een inspectie- en vervangingsprogramma

Shimano Europe B.V. ("Shimano"), start een inspectie- en vervangingsprogramma van bepaalde 11-speed HOLLOWTECH II race-cranksets geproduceerd tussen 1 juni 2012 en 30 juni 2019, in verband met een mogelijk probleem met het loslaten van de binding.

Het betreft specifiek de Shimano ULTEGRA FC-6800, DURA-ACE FC-9000, ULTEGRA FC-R8000, DURA-ACE FC-R9100 en FC-R9100-P 11-speed bonded HOLLOWTECH II race-cranksets in Europa. Shimano heeft meldingen ontvangen die aangeven dat de gebonden delen van de crankarm kunnen scheiden en breken. Hierdoor lopen consumenten het gevaar te vallen, met mogelijk letsel tot gevolg.

Om deze situatie te verhelpen, zal Shimano elke toepasselijke crankset laten inspecteren. Shimano zal elke crankarm die niet aan het inspectieproces voldoet vervangen.

Deze inspectie is bedoeld om vast te stellen of de crankarmen een mogelijk probleem vertonen met het loslaten van de verbinding en om elk mogelijk veiligheidsrisico voor onze consumenten snel te verhelpen. Niet alle ULTEGRA- en DURA-ACE-crankstellen hoeven te worden geïnspecteerd. Het betreft alleen cranksets die zijn geproduceerd tussen 1 juni 2012 en 30 juni 2019. De manier om vast te stellen of een crankset moet worden geïnspecteerd, staat in het gedeelte hieronder.

Shimano zal alle cranksets die het inspectieproces niet doorstaan gratis vervangen.


POTENTIEEL RISICO

De door Shimano ontvangen meldingen geven aan dat de buitenste afdekking van de crankarm los kan komen van het hoofdgedeelte van de crankarm, waardoor consumenten het gevaar lopen te vallen, met mogelijk letsel tot gevolg.


PROCES VOOR IDENTIFICATIE EN INSPECTIE VAN CRANKSET

STAP 1 - Bepaal of uw crankset moet worden geïnspecteerd

STAP 1A - Bepaal het modelnummer van uw crankset

De betreffende producten zijn DURA-ACE en ULTEGRA cranksets met de volgende modelnummers: ULTEGRA FC-6800, FC-R8000 en DURA-ACE FC-9000, FC-R9100 en FC-R9100-P. De modelnummers zijn aan de binnenkant van de crankarm aan de onderkant gestempeld (zie het gele vierkant in de afbeelding hieronder).

Komt het modelnummer op uw crankarm overeen met de bovenstaande modelnummers?

NEE: Uw crankset is in orde en er is geen verdere actie nodig.
JA: Ga verder met STAP 1B.

file


STAP 1B - Identificeer de productiecode die op uw crankarm is gestempeld

Een productiecode is aan de binnenkant van de crankarm aan de onderkant van de arm gestempeld (zie het blauwe vierkant in de afbeelding hierboven). De getroffen modellen zijn vóór juli 2019 geproduceerd en hebben de volgende tweeletterige productiecode: KF, KG, KH, KI, KJ, KK, KL, LA, LB, LC, LD, LE, LF, LG, LH, LI, LJ, LK, LL, MA, MB, MC, MD, ME, MF, MG, MH, MI, MJ, MK, ML, NA, NB, NC, ND, NE, NF, NG, NH, NI, NJ, NK, NL, OA, OB, OC, OD, OE, OF, OG, OH, OI, OJ, OK, OL, PA, PB, PC, PD, PE, PF, PG, PH, PI, PJ, PK, PL, QA, QB, QC, QD, QE, QF, QG, QH, QI, QJ, QK, QL, RA, RB, RC, RD, RE, en RF.

Komt de productiecode op uw crankarm overeen met een van de bovenstaande tweeletterige productiecodes?

NEE: Uw crankset is in orde.  Er is geen verdere actie nodig.

JA: Ga verder met STAP 2.


Consumenten met cranksets die niet binnen de gespecificeerde modelnummers en productiecodes vallen, hoeven geen verdere actie te ondernemen.

STAP 2 - afspraak maken voor inspectie

KokkieBikes heeft in de week van 14 tot 17 november tijd vrij gepland om de controles van de crankstellen te doen. Wilt u deze controle laten uitvoeren, maak dan hieronder een afspraak in het door u gewenste tijdslot.  Mocht u niet kunnen in 1 van deze tijdsloten, neemt u dan per mail contact met ons op voor het maken van een afspraak via info@kokkiebikes.nl.

Winkelwagen
Scroll naar boven