fbpx

Tubeless onderhoud

Handleiding voor het bijvullen en onderhouden van tubeless banden. Volg de onderstaande stappen om ervoor te zorgen dat je banden in topconditie blijven. Deze handleiding is bedoeld voor zowel race, gravel als mountainbikebanden.

Benodigdheden

Voorbereiding

Als je bij KokkieBikes hebt gekozen voor het tubeless laten maken van je banden, hebben wij deze gevuld met Squirt Sealant of Orange Seal. De hoeveelheid latex hangt af van het volume van de band: 60ml voor racebanden en 100ml voor mountainbikebanden.

Oude latex

Na ongeveer 4 tot 6 maanden verliest de latex zijn werking. Het is dan verstandig om deze bij te vullen. Dit gaat heel makkelijk met een BBB Tubeless Injection Kit.

  1. Laat de band leeglopen.
  2. Verwijder de ventielkern met de tool uit de kit.
  3. Verwijder het oude latexvocht:
    • Zet het ventiel in de onderste stand.
    • Plaats het dunne rietje in het ventiel en zorg dat deze helemaal op de band komt.
    • Monteer het flexibele slangetje op de spuit en sluit deze aan op het rietje.
    • Zuig zoveel mogelijk oude latex uit de band en verwijder daarna het rietje.

Nieuwe latex

  1. Vul de spuit met nieuwe latex:
    • Voor racebanden minimaal 30ml.
    • Voor mountainbikebanden minimaal 60ml.
  2. Roteer het wiel 45 graden zodat het ventiel op de 3-uur of 6-uur positie komt te staan.
  3. Spuit de latex in de band door het slangetje op het ventiel te monteren.
  4. Monteer de ventielkern weer terug en pomp de band op naar iets meer dan de gebruikelijke spanning.
  5. Draai het wiel een aantal malen rustig rond zodat de nieuwe latex zich goed kan verdelen.

Tips & advies

Je kunt nu weer 4 tot 6 maanden vooruit.

Advies: Vul de latex maximaal 2 keer bij. Daarna is het verstandig om de latex volledig te vervangen. Dit kunnen wij meestal tijdens een onderhoudsbeurt meenemen.

Tip: In de kit zit een klemmetje om de slang dicht te kunnen knijpen. Hierdoor voorkom je het morsen van latex.

Als je onderweg gebruik maakt van een CO2-patroon, plaats tijdens het gebruik het ventiel altijd in de hoogste positie. Dit voorkomt dat de latex (die vloeibaar is en dus onderin de band zit) zal bevriezen door het CO2-gas.

Benieuws welke bandenspanning het beste is voor jouw fiets?
Hier vind je de Silca Bandenspanningscalulator

Winkelwagen
Scroll naar boven